Cascade de Mérelle

Slideshow - Cascade de Mérelle

Geen lange, maar wel een intensive tocht die in het eerste gedeelte langs de Cascade de Mérelle afdaalt of omhoog gaat, afhankelijk voor welke route je kiest. Met een vrije val en over bruggetjes langs de Ruisseau de Mérelle rol je bijna het meer van Gérardmer in. Hier is een parkeerplaatsje met twee picknickbanken.

Omhoog gaat de tocht door naaldbossen. Je kunt de tocht natuurlijk ook andersom doen, maar is ook behoorlijk intensief door de enorme rotsblokken die je omhoog moet. Zeker geen tocht voor te kleine kinderen of met een kind in een draagzak. Een hond moet vrij mee kunnen lopen, je kunt ze onmogelijk aan de lijn houden op deze mooie maar steile wandeling.

Tijdsduur - Circa 2 uur

Afstand - Circa 5,5 kilometer

Hoogteverschil - 236 meter - hoogste punt 917 meter - laagste punt 673 meter

Zon - Weinig 90% ligt in de schaduw

Seizoen - Zomer - indien het niet te hard regent - Zeker niet in het regenseizoen

Kaartnummer - IGN-kaart 3618 OT - Le Hohneck-Gérardmer 1 : 25 000

Markering - Blauwe dichte cirkel - Groene dichte cirkel

Startpunt - Google-Maps ... Onder aan de waterval aan de D89 is een parkeerplaats met picknickplaats.

Beschrijving - Vanaf de parkeerplaats kun je hier eigenlijk op drie manieren lopen en voor twee routes kiezen, linksom of rechtsom of direct omhoog naar de Mérelle via de markering, blauwe dichte cirkel. Boven aan gekomen kan je via drie routes terug;

* rechtsaf, markering blauwe dichte cirkel op de kaart, is markering gele ruit geworden, tot aan de weg, hier rechtsaf terug naar de parkeerplaats.

* rechtsaf, markering groene dichte cirkel, waarbij de mogelijkheid bestaat om de route af te snijden met het pad dat langs la Broche du Lard je naar de weg terug brengt, hier rechtsaf terug naar de parkeerplaats.

* linksaf, markering groene dichte cirkel, bij de weg linksaf langs Téte de Mérelle, net voor Mérelle rechtsaf, markering groene dichte cirkel - Gerardmer, beneden bij Ramberchamps, linksaf, markering gele dichte cirkel, naar de parkeerplaats.

Rechtsom (als je met je gezicht naar de waterval staat en met je rug naar het meer) naar de waterval.
Rechtsaf, markering rode dichte cirkel, naar la Broche du Lard, ga hier rechtdoor, middelste pad dat aansluiting heeft op de route markering, groene dichte cirkel, op de splitsing links, pad vervolgen tot aan Frémont, hier rechtsaf, volgende splitsing, markering blauwe dichte cirkel - Mérelle, begin je de afdaling langs de waterval.
Linksom, loop de route vanaf * linksaf in tegengestelde richting.

Opmerking - Wij bevelen stevige hoge wandelschoenen met een goed profiel aan. Door de rotsen en gladheid door water en mosafzet is er snel kans op uitglijden en enkel- knie- of rugblessures.