Col de Sapois

Slideshow - Sapois

Eenvoudige, leuke en afwisselende tocht die in het eerste gedeelte langs bosranden en weiden gaat, mooi uitzicht op het dal, de dorpjes en de omliggende bergen. Het grootste gedeelte gaat door naaldbossen. Op de helft, Le Haut des Courts, ligt een ruïne, een heerlijke picknickplaats.

Een tocht die door iedereen gelopen kan worden. Kinderen kunnen zich onderweg goed vermaken bij de dieren in de weitjes of bij de ruïne, ook geschikt voor honden. In het seizoen zijn er veel bosbessen of bramen onderweg te plukken.

Beschrijving - Vanaf de route Croix des Oiseaux en gaan op de Y-splitsing linksaf. Van de markering 'gele cirkel' nemen we de tweede afslag rechts - Col de Sapois. Op dit stukje afdaling mag de hond alleen aangelijnd mee. Op Col de Sapois gaan we rechts met de bocht mee, markering rode cirkel - Le Haut du Tot. Deze blijven we volgen tot aan Le Haut des Courts. Hier gaan we rechts terug en pakken de markering gele cirkel weer op - Gérardmer. Vanaf (Pré Chaussotte) volgen we de markering groene cirkel tot aan de route Croix des Oiseaux.

Tijdsduur - Circa 3 uur, met picknick

Afstand - Circa 8 kilometer

Hoogteverschil - 156 meter - hoogste punt 979 meter, laagste punt 833 meter

Zon - Weinig, 90% ligt in de schaduw

Seizoen - Alle

Kaartnummer - IGN-kaart 3618 OT - Le Hohneck-Gérardmer 1 : 25 000

Markering - Rode dichte cirkel - Gele dichte cirkel

Startpunt - Startpunt is de Y-splitsing aan de Croix des Oiseaux. Voor de slagboom kun je hier auto's parkeren en er staan picknickbanken. Vanaf Gérardmer is de tocht ook te doen met diverse varianten, zie andere routes, deze sluiten allemaal op elkaar aan.

Opmerking - Geen speciale wandelschoenen nodig, wel stevige. Er wordt hier veel aan de jacht gedaan, draag een opvallende kleur kleding.